מַה נִּשְׁאָר וּמַה נּוֹתָר לְאֵהוּד מָנוֹר?
דִּיּוּקֵי הַלָּשׁוֹן בַּשִּׁיר "מַה נִּשְׁאָר לִי" בְּבִצּוּעַ שְׁלִישִׁיַּת כְּמוֹ צוֹעֲנִי

"וְהָיָה הַנִּשְׁאָר בְּצִיּוֹן וְהַנּוֹתָר בִּירוּשָׁלַם" (יְשַׁעְיָהוּ ד, ג)
הַמַּלְבִּי"ם, בְּהַקְדָּמָתוֹ לְפֵרוּשׁ סֵפֶר יְשַׁעְיָהוּ, הִסְבִּיר שֶׁלְּכָל שֹׁרֶשׁ בַּשָּׂפָה הָעִבְרִית יֶשְׁנוֹ גֶּדֶר יִחוּדִי לוֹ, וְלָכֵן כָּל מִלָּה מְבַטֵּאת רַעֲיוֹן מִשֶּׁלָּהּ מֻבְדָּל מִמִּלָּה נִרְדֶּפֶת אַחֶרֶת. בְּמַאֲמָר זֶה, אַרְאֶה כֵּיצַד יְדִיעַת הַהֶבְדֵּל בֵּין הַמִּלִּים נִשְׁאָר וְנוֹתָר, וּבֵין שָׁלֵם לְתָם, הֶכְרֵחִית לַהֲבָנַת פִּזְמוֹן הַשִּׁיר; וְגַם אוֹתוֹ מָנוֹר כָּתַב מִתּוֹךְ בְּחִירַת מִלִּים מֻשְׂכֶּלֶת וּמְדֻיֶּקֶת, מְלֶאכֶת מַחְשֶׁבֶת מַעֲשֵׂה יְדֵי אָמָּן, כַּיָּאֶה לְפִזְמוֹנַאי בְּרָמָתוֹ.
"מַה נִּשְׁאָר לִי – מַה נּוֹתָר לִי"
בִּנְבוּאַת יְשַׁעְיָהוּ פֶּרֶק ד פָּסוּק ג, מוֹפִיעוֹת הַמִּילִים נִשְׁאָר וְנוֹתָר בָּזוֹ אַחַר זוֹ: "וְהָיָה הַנִּשְׁאָר בְּצִיּוֹן וְהַנּוֹתָר בִּירוּשָׁלִַם". הַמַּלְבִּי"ם הִגְדִּיר אֶת הַהֶבְדֵּל בֵּין נִשְׁאָר לְנוֹתָר, וְזוֹ לְשׁוֹנוֹ (אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר, כְּלָל תס"ו): "נִשְׁאָר מְצַיֵּן שֶׁנִּשְׁאָר בְּכַוָּנָה, נּוֹתָר מְצַיֵּן שֶׁנּוֹתָר מֵעַצְמוֹ שֶׁלֹּא בְּכַוָּנָה." עַל דַּעַת זֹאת בֵּאֵר אֶת הַפָּסוּק הַנָּ"ל בִּישַׁעְיָהוּ.
"מִשָּׁנָה שְׁלֵמָה – מִשָּׁנָה תְּמִימָה"
גַּם הַהֶבְדֵּל בֵּין שָׁלֵם לְתָם מְבֹאָר, שֶׁהַ"תָּם מְדַבֵּר בִּבְחִינַת הַשָּׁלֵם שֶׁכָּלֶה כֻּלּוֹ" (הַמַּלְבִּי"ם, הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה, בְּרֵאשִׁית מז, יח). כְּלוֹמַר, הַדָּבָר הַמָּלֵא עִם כָּל חֲלָקָיו נִקְרָא שָׁלֵם, וְאִלּוּ הַתָּם מְבַטֵּא הַגָּעָה לִשְׁלֵמוּת רַק כַּעֲבֹר זְמַן. כָּךְ לְדֻגְמָא, הַבִּטּוּי "תָּם וְנִשְׁלַם" מְצַיֵּן שֶׁהַדָּבָר תָּם וְהִגִּיעַ אֶל סִיּוּמוֹ, וְכָעֵת הוּא שָׁלֵם עִם כָּל חֲלָקָיו.